SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
STOCKHOLMS BÄSTA SIMHOPPSKLUBB
STOCKHOLMSPOLISENS IF SIMHOPP

Träningsgrupper
Välkommen till gruppsidan för Träningsgrupperna! 
Bakgrund & Syfte
2017-05-17 11:16

Bakgrund

Träningsgrupperna tränar enligt ett upplägg skapat av Anna Lindberg tillsammans med föreningens elittränare. 

Programmen är framtagna för att Sverige till skillnad från många andra länder saknade utvecklingsprogram riktat mot tävlingssimhoppning.

 

Syfte

Syftet är att i tidig ålder identifiera, rekrytera och utbilda barn och ungdomar i en bra träningsmiljö. 

Mål med träningsgrupper:
2017-05-17 11:15
Foto: Emma Aspenberg

 

  • Rekrytera talanger.
  • Lägga en bra fysisk grund i tidiga åldrar.
  • Förebygga skador.
  • Ge våra unga simhoppare en bra utbildning utifrån ett framtida elitperspektiv.
  • Få fram svenska simhoppare på internationell toppnivå.
Vi förväntar oss att vårdnadshavare:
2017-05-17 11:13

  • visar intresse för träningens innehåll.
  • har en öppen dialog med tränare och ledare.
  • är tillgängliga för utvecklingssamtal och föräldramöte.
  • litar på att tränare och ledare har den kunskap som krävs för programmet.

  • underlättar för barnen att följa programmet på bästa sätt.

2017-05-17 11:12


Simhoppsträningen är toppen av ett isberg.








Landträningen är den största delen av isberget, som ligger under vatten, osynlig, men grunden till att utveckla ett bra simhopp.
Träningsmängd & Träningens utformning / Dokumentation
2017-05-16 09:24
Simhoppsträningen och landträningen kommer vid vissa tillfällen att byta plats för att på bästa sätt tillgodogöra båda träningsformerna.


Träningens utformning / Dokumentation


Programmen följer 6-8 veckors perioder. 

Första och sista träningsveckan i varje period filmas och dokumenteras i utvärderingssyfte.

Efter en termins träning kommer vi att utvärdera träningen och hur barnen uppfattar den, och därefter avgöra vilken nivå i som är lämplig för dem.